Onder mijn huid

Welke woorden doen jou zeer? Hoe werkt dat eigenlijk, kruipen die woorden onder je huid? Wat gebeurt er met je als die woorden zich daar nestelen, zich vastzetten en jij ze blijft horen? Onder mijn huid is een kunstproject van Françoise Braun en Casper Teijgeler (Kunstconstructie).

Woorden maken samen verhalen die je kunnen meenemen naar een andere wereld. Ze leren je met nieuwe ogen naar je omgeving kijken, onbevooroordeeld. Ze leren je om mens te zijn. Als deze woorden onder je huid gaan zitten maken ze je wereld rijker. Maar woorden kunnen ook zinnen maken die echt pijn doen. Vooral online kan het er hard aan toegaan. Pijnlijke woorden kunnen je laten voelen alsof je een minder mens bent dan anderen. Als deze woorden onder je huid kruipen beginnen ze te knagen, te schuren en kunnen ze je beschadigen.

Onder mijn huid wordt een tentoonstelling in de Stadskazerne waarbij we verhalen van bewoners van gemeente Kampen zichtbaar maken. Persoonlijke verhalen die vertellen dat woorden er toe doen. Woorden die mede bepalen hoe de wereld waarin we leven eruit ziet. Wil jij (anoniem) jouw verhaal delen? Dan gaan we graag met je in gesprek.

We zijn op zoek naar mensen die onlangs persoonlijk geraakt zijn door een opmerking. Een uitspraak die je kleineerde, buitensloot of waarbij sprake was van discriminatie. Het kan gaan om uitspraken die je persoonlijk raken of over de groep waartoe je je jezelf rekent. Van andere mensen die je in het dagelijks leven ontmoet, maar ook via internet of uitspraken van mensen op tv. Wil je mee doen? Laat het ons weten en we gaan je uitleggen wat we met de opmerkingen willen gaan doen.

Ook zijn we op zoek naar mensen die een titel van een boek willen aandragen van een verhaal dat je geraakt heeft. Dat je mee heeft genomen naar andere wereld dan je eigen, dat je leerde mens te zijn.

En als laatste zijn we op zoek naar verbinders; mensen die met nuance naar de wereld kijken. Mensen die nodig zijn om de pijnlijke woorden te verzachten en draagbaar te maken.

Wil je meer weten ? Kijk op :  www.ondermijnhuid.nl

Wil je mee doen? Kom naar ons toe in de Stadskazerne (Bibliotheek Kampen). We zijn daar op:

• Zaterdag 13 september van 13.00 - 17.00 uur (Open Monumentendag)
  • Zondag 14 september van 13.00 - 17.00 uur (Open Monumentendag)
  • Zaterdag 28 september 20.00 - 23.00 uur (Stadskazerne in de Nacht)

Of mail naar :

Onder mijn huid is een kunstproject van Françoise Braun en Casper Teijgeler (Kunstconstructie). Het is onderdeel van het onderzoek naar onverwachte ontmoetingen van Bibliotheek Twente, Rijnbrink, Stadkamer en Bibliotheek Kampen. Naast Kunstconstructie doen ook Bastiaan van den Berg (In je hemd) en Willemijn den Harder (Studio Wil en Wij) mee. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door financiering van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Datum zaterdag 14 september 2024
Einddatum zaterdag 30 november 2024